פרס עזריאלי "חביבת הקהל", עיר דוד- סילואן / אדריכלית ליעד מלכי↓

יום רביעי, נובמבר 23, 2011 | , , , |

Defining the Presentness of the past / עיר דוד- סילואן / אדריכלית ליעד מלכי↓


בטקס פרס עזריאלי שנערך ביום חמישי, ה- 10.11.11 הוחלט שלא לבחור פרס ראשון אלא לחלק את הפרס השני בין שלושת העבודות הבאות:


"רחובות של מטה - זיכרון והנצחה ברחובות" של אלוף דוד בהנחיית אדר' שמעיה צרפתי מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, טכניון (לחצו כאן כדי לראות את הפרויקט)


"מעטפת קונסטרוקטיבית דיגיטלית" של מנחם אופיר בהנחיית אדר' ערן נוימן מהמחלקה לארכיטקטורה ע"ש דוד עזריאלי, אונ' תל אביב


"הבימה הצעה אלטרנטיבית" של בליצקי אני והררי תומר בהנחיית אדר' יהושע גוטמן ואדר' ליאת מולר מהמחלקה לארכיקטורה, האקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, ירושלים.




בפרס חביב הקהל זכתה העבודה: "הגדרת הוויתו של העבר" של ליעד מלכי בהנחיית פרופ' סעדיה מנדל, ד"ר צביקה ניקומרוב, אדר' בני ראובן לוי, אדר' דניאל אזרד, אדר' עודד גלרון, אדר' נתי רותם מבית הספר לארכיטקטורה, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון אשר אותה אנו גאים כעת להציג:



מצגת הפרויקט- לחצו להגדלה ודפדוף

קיימת תפיסה גלובאלית שירושלים היא עיר של כולם, אך במובן מה, זה מה שהופך אותה ל"עיר של אף אחד". מחשבה זו והציטוט של רוברט ונטורי,אדריכל אמריקאי, היוו עבורי נקודות המוצא מהם התחלתי את התהליך של פרויקט הגמר שלי.


1 במזרח ירושלים, מחוץ לחומות העיר העתיקה וכ-150 מ' מהכותל


המערבי, ישנו כפר בשם סילואן הבנוי על חורבות עיר דוד.


2 אחת התופעות המרתקות שהניעו אותי בפרויקט היא הזיהוי שקיימים ממצאים ארכיאולוגיים הפזורים לאורך הכפר,


אך חסר רצף שיקשר בין שכבות ארכיאולוגיות אלו.


תוכנית מעל פני הקרקע וחתך בקנה מידה 1_500
רגישות התכנון בעיר דוד היא כזו שמכתיבה לכל שכבה חדשה להתנהג כמו ארכיאולוגיה- לעיתים שכבה מן הבינוי המוצע נחשפת אך ברובו הגדול המבנה המוצע חפור מתחת לפני הקרקע.


3 עבור המבקרים, זוהי ההזדמנות לגלות את מכלול הכפר דרך מסלול תת קרקעי המייצר פלטפורמה לעושר התרבויות הנחשפות בין השרידים הארכיאולוגיים, בעוד שעבור תושבי המקום, העתיקות סביבם היא תופעה אשר נלקחת כמובן מאליה ומקשה עליהם בצורת החיים בגידור שנוצר סביב האתרים הארכיאולוגיים אשר נמצאים מתחת לבתיהם לרוב.


תוכנית מוצעת מתחת לפני הקרקע_קנה מידה 1_500
4 השאלה המרכזית שהעסיקה אותי היא כיצד ניתן לייצר חוויה אדריכלית חדשה, סוג של "In-Fill", במקום כל כך מושרש, ורב שכבתי בו אני מעצבת בהווה עבור העתיד, תוך התחשבות שהעבר הינו חלק משגרת חיי היום- יום?


נוסף על כן, המוטיבציה שלי היא לבחון איזה ערך מוסף יכולה השכבה החדשה להביא לסביבה שהיא כ"כ מאופיינת מבחינת תקופת הזמן העכשווית וההיסטורית שלה?




כיצד הזהות המקומית מתחזקת כתוצאה מהתערבות ארכיטקטונית במקום כל כך מורכב?


מהן ההשלכות האוניברסאליות והמקומיות של תכנון במקום כה קדוש ובעל חשיבות היסטורית?


מבטים מתוך הפרויקט+תוכנית מוצעת_חניון גבעתי_ בקנה מידה 1_250


ומהן האפשרויות העתידיות העולות מכזו פעולה?


5 הפרויקט אינו מתמקד בלתת פתרונות אדריכליים. אלא, מקיים גישה אדריכלית של "קצה פתוח", המאפשר למקד את התכנון האדריכלי בהזדמנות לשאלת שאלות מהותיות לגבי זמן, תרבות, אתיקה, אסתטיקה ואדריכלות.







Facebook Comments

4 Responses So Far:

אנונימי אמר/ה...

שיח מעניין, ציורים אבסטרקטיים מרתקים וגם הטופוגרפיה במודל, אבל מה....אדריכלות לא ראיתי, מצטער מאוד. לא ראיתי חלל , לא ראיתי תוכנית ברורה, חתך סכמטי לחלוטין, אין לבחורה בשנה חמישית מושג ירוק מה זה מבנה ואיך זה עובד, אלו סקיצות שמתאימות לגיבוש הרעיון ושם זה עצר.....קיצר : דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. אבל הרעיון- אפשר היה לקחת אותו רחוק, חבל

אנונימי אמר/ה...

לכתב האנונימי הנ"ל שכנראה לא טרח להתעניין בכל הפרויקט במלואו, במצגת ובשאר החומר שפורסם, מדובר בפרויקט שמטרתו העיקרית היא לפתוח דיון אקדמי אדריכלי.
החתכים בקנה מידה של 1:500 ו1:200 מדובר בקנה מידה גושני וסכמתי ולכן החתכים אינם מפורטים.

בתמונה השלמה של מבחר החומר שפורסם, ניכר כי לסטודנטית יכולת עמוקה בפיתוח הפרויקט שלה.

אדריכלות יש כאן בשפע. ובעיקר אהבה לעשיה האדריכלית ופיתוח רעיון אקדמי.

אנונימי אמר/ה...

הבעיה של רוב הסטודנטים ובעיקר של רוב הארכיטקטים היא הגישה השטחית למקצוע הזה. הפרוייקט הזה מציג התעמקות במהותה ובתפקידה של הארכיטקטורה, והוא מצליח להציג זאת מצוין. לא מדובר במציאת פתרונות פונקציונאליים, או עיצוב מבנה כמו עיצוב מוצר יפה. זה הרבה מעבר לזה, כפי שמפורט בפרוייקט של ליעד (כדוגמא פרטית), וזה חשוב ביותר להתעמת מול השאלות הכל כך גדולות האלו של הארכיטקטורה, שכבר שכחנו לשאול...

אנונימי אמר/ה...

אנונימי 1
אני משער שאתה אדריכל קלאסי,זאב ממושקף בפרספקטיבת הנדוש והמרדים.
בטח תתכנן בעתיד מבנים קלאסיים,שיהוו חיקויים משעממים עד מוות של מר יסקי ושות...ואם תרחיק לכת,בטח תשרוף איזו ספה בפריים טיים כחיקוי עלוב למר פיבקו מעורר הרחמים...מר אנונימי 1.צר לי על שאינך מעודכן,אך ישנם היום רבבות אדריכלים קלאסיים,ועוד אלפים שאוטוטו סיימו את לימודיהם...
נו שויין...בטח תתכנן בעתיד סטנטרט נדוש נטול "חלל",תחזור לבית בסוף יום העבודה,תרים את המכנסיים עד לציצים...תאכל לארוחת ערב פסטה עם שניצל שאישתך המפרגנת והתומכת בישלה,תלבש את הפיג'מה עם ציורי הכבשים(המשעממות)תצפה באח הגדול ותכנס למיטה.אנונימי 1 אם לא שמת לב הסטודנטית הנ"ל הביאה משהו שונה ומגוון...גישתך מרדימה אותי.אתה שטוח כמו המוות!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
arcHeb | מגאזין חדשות יומי לאדריכלות ועיצוב בעברית! Copyright © 2010 arcHeb Theme is Designed and Written by yANIVdAVIDI Home | RSS Feed | Comment RSS כל הזכויות שמורות לאתר arcHeb ולאתרים מהם הובא החומר . אין להעתיק,לשכפל,לתרגם,לצלם וכדומה כל מידע מהאתר ללא רשות. למידע נוסף, נא ליצור קשר